התארגנות

התארגנות

לעיתים קרובות אנו נתקלים במגוון מצבים בהם קשה לילד להתארגן: קשה לו להתארגן בבוקר, קשה לו להתלבש לבד, קשה לו להתארגן לבי"ס, קשה לו להתארגן עם הזמן…

אז מה עומד בעצם מאחורי קשיים אלה?

 פעילות הדורשת התארגנות הינה כזו בה משולבים מרכיבים של יוזמה של הילד לביצוע, ביצוע של רצף פעילויות מוטוריות או חשיבתיות והגעה לתוצר ברור.

התארגנות יעילה הינה תוצאה של שימוש בתפקודים קוגנטיביים, הכוללים איסוף מידע הרלוונטי לפעילות, תכנון המהלכים הדרושים להשגת המטרה וכן בקרה על הביצוע.

 

התארגנות אצל ילדים:

ההתארגנות כוללת מגוון של פעילויות יום יומיות אותן מבצעים הילדים במסגרת הבית, הגן או בית הספר, במסגרת של חוג  ובעצם – בכל מקום בו נמצאים.

למשל…

בבית: התארגנות לקראת מקלחת – זוהי פעילות יומיומית החוזרת על עצמה. הילד צריך לזכור מה עליו להכין (מגבת, בגדים/פיג'מה) ולהיות מסוגל לבצע זאת באופן עצמאי  ובמסגרת זמן סבירה (כמובן בהתאם לגילו…).

ילד עם קושי בהתארגנות יהיה זקוק לתזכורות רבות, ישכח לעיתים קרובות את מה שהתכוון לעשות (למשל יתכנן ללכת לחדר להביא בגדים אך ישכח בדרך את מטרתו ויפנה לפעילות אחרת) וביצוע הפעילות כולה יארך זמן רב.

בגן: ילדים רבים נתקלים בקושי לבצע פעילויות יצירה ובניה ואף נמנעים באופן ישיר מלבצע אותן (ולא בהכרח עקב קושי מוטורי). פעילויות מסוג זה דורשות תכנון מורכב: מה אני רוצה לעשות (רעיון), איך אני מתכוון לבצע את זה (באיזה חומרים/חלקים כדאי לי להשתמש, איך כדאי לי לחבר אותם יחד), מה לעשות כשלא מצליח לי? גם בפעילות משחק ניתן לראות ביטויים לקושי בהתארגנות: קושי לבחור משחק ושותפים למשחק, קושי להתנהל בהתאם לדינמיקה החברתית ועוד. 

 

ביטויים לקושי בהתארגנות:

  • הימנעות ויוזמה נמוכה של הילד לביצוע פעילויות יום יומיות.

 

  • סרבול בעשייה

 

  • שיטוט חסר מעש.

 

  • רעיונות שאינם ברי ביצוע, או לעומת זאת – רעיונות ללא יכולת תכנון וביצוע.

 

קשיים בהתארגנות מביאים לחוויה של חוסר הצלחה עבור הילד, תגובות שליליות מהסביבה ותסכול רב.

 

ניתן לראות ביטויים של קשיים בהתארגנות גם בילדים בעלי ליקוי מוטורי, ליקוי בתקשורת, קושי רגשי, קושי בקשב, איחור התפתחותי/יכולת כללית נמוכה, קושי התנהגותי.

 

טיפול בריפוי בעיסוק:

התערבות טיפולית בריפוי בעיסוק יכולה לסייע בקשיים בהתארגנות, הגורמים לקשיי תפקוד במסגרת הבית, הגן ובית הספר. 

במהלך האבחון בריפוי בעיסוק נעשית אבחנה מבדלת על מנת להבין את המקור לקושי התפקודי. בהתאם לממצאי האבחון, נקבעות מטרות בשיתוף הילד ומשפחתו וניתנות אסטרטגיות בהתאם לתפקודים בהם הילד מתקשה. כמו כן ניתנת הדרכה רלוונטית למשפחה ולצוות החינוכי, בהתאם לצורך.

 

לשם העמקה נוספת בנושא ההתארגנות, מומלץ לקרוא על תחום התפקודים הניהוליים.

 

המלצות לסיוע בשיפור מיומנויות ההתארגנות במסגרת הבית

 

 

 

 

 

פנה אלינו